Wat ik ook voor materiaal gebruik, ik kan niet vermijden dat ik het oppervlak wil opbreken met allemaal stipjes, rondjes of pennestreekjes. Dit is geen techniek die ik bewust heb ontwikkeld, maar iets dat door de tijd heen is ontstaan. Bij schilderijen werk ik met olie op doek of paneel, en altijd met een onderschildering. Mijn werken op perspex (acrylglas) zijn tekeningen in spiegelbeeld op de achterkant van het werk. De perspex tekening wordt plm 4 cm van de wand opgehangen, zodat het licht door de tekening heenvalt en een schaduw op de muur werpt.
No matter what medium I use, I always seem to end up breaking up the surface of the work with dots of paint or small pen strokes. This is not a technique I deliberately developed, but something that happened over time. When painting, I work with oil on canvas or panel, and always with an underpainting. My drawings on acrylic glass are done in reverse on the back of the glass, and the finished work is mounted approx. 4 cm off the wall, so the drawing casts a shadow on the wall, creating a double image.
This painting went through different stages (Feb. 2017). It started as a simple sketch of a bawling child, but took on a new meaning for me with the situation of the refugees trying to get to safety in rickety boats with their children. The portrait is fictional; for inspiration I used 9 different faces.
Different stages of development: sketch (2014), early version of the oil painting (2015), and the final version (2017).